търси
Филтър
blog.rss

Блог

ОСНОВНИ СПЕЦИФИКАЦИИ НА МОТОРНИТЕ МАСЛА

 

           

 

Има две най-разпространени организации, които класифицират моторните масла въз основа на тяхното качество: API, и АСЕА.

Класификацията на маслата по API (Американски петролен институт) има две категории масла: "S" и "C". Маслата "S" се използват в бензиновите двигатели, докато "C" маслата в дизеловите двигатели. На етикета винаги ще намерите две букви „S“ и „C“, като всяка от тях е първа, а втората буква от латинската азбука означава класа на моторното масло (колкото е по-назад тя от първата буква на азбуката, толкова по-високо е нивото на маслото).

В момента API има следните класове за бензинови двигатели: SG (1989), SH (1993), SJ (1996), SL (2001), SM (2004), SN (2010), SP (2020). И за дизелови двигатели в леки, лекотоварни и товарни автомобили: CF-4 (1990), CG-4 (1995), CH-4 (1998), CI-4 и CI-4+ (2002), CJ-4 ( 2010 г.), СК-4 (2016), FA-4 (2020). годината след спецификацията означава, годината в която дадена спецификация е влязла в сила.

Класификацията на маслата ACEA (Европейска асоциация на производителите на автомобили), създадена през 1996 г., предоставя по-пълен обхват за приложение на моторни масла и обръща повече внимание на техните експлоатационни свойства. Маслата са маркирани с буква (A - за бензинови двигатели, B и E - за дизелови) и число (колкото е по-голямо това число, толкова по-високо е нивото на маслото). С тире е година на одобрение на спецификацията или нейната промяна. Тези класове на качество са цитирани по-долу и изброени според тяхното подобрение на производителността:

Масла за бензинови двигатели на леки автомобили, миниванове и микробуси: А1-от 1996г., А2-от 1996г., А3-от 1996г., А4-от 1998г., А5-от 2002г.

Масла за дизелови двигатели на леки автомобили, миниванове и микробуси: B1-от 1996 г., B2-от 1996 г., B3-от 1996 г., B4-от 1998 г., B5-от 2002г.

Масла за тежкотоварни автомобили се обозначават с буква Е и число (колкото е по-голямо това число, толкова по-високо е нивото на маслото). 

През 2004 г. ACEA въвежда нов  клас на маслата обозначен с буква "C" (C-1 , C-2, C-3, C-4, С-5), подходящ за използване както в бензинови, така и в дизелови двигатели от последно поколение. Маслата от клас "C" са масла с ниско съдържание на пепел (ниско съдържание на сулфатна пепел, сяра и фосфор) и са съвместими с най-новите версии на системите за последваща обработка на отработените газове (DPF).

ЗАЩО Е ВАЖНО ДА НЕ КУПУВАМЕ ЕВТИНИ МОТОРНИ МАСЛА С НЕЯСЕН ПРОИЗХОД

Искам да поговорим за една тема с която всеки ден се сблъсквам, а именно цената и произхода (качеството) на продуктите. В случая ще говорим за цената и произхода на маслата, и защо не е най-важно да купим най евтиното масло с неясен произход и вносител, и колко бихме спестили от това, и всъщност наистина ли спестяваме или си създаваме скъпо струващи ремонти в последствие. Наистина ли цената е толкова важна за нас, и защо? Замисляте ли се че когато обслужвате(сменяте) масло на двигателя всъщност Вие, обслужвате най-важния агрегат в автомобила, и предполагам всички сте чували поговорката от масла и гуми не се пести, точно така ОТ МАСЛА И ГУМИ НЕ СЕ ПЕСТИ. Маслото е най-важния консуматив в двигателя, а двигателя е най –важния агрегат в автомобила. Всеки спестен лев може да го заделите за последващия ремонт от това спестяване. Правилният избор на масло може да ви спести много пари в бъдеще, а именно много скъпо струващи ремонти, последствие от използването на некачествен или неправилно подбран продукт. Повечето от производителите са дали своите препоръки за това какви спецификации трябва да съдържа правилното масло, така че недейте просто да ползвате някакво масло. Много често ми казват дай ми примерно масло 5w30, питам ги за какъв автомобил, отговор без значение да е 5w30, аз в такъв случай масло не давам, защото знам какви са последствията от използването на просто някакво масло, да по добре е да има масло от колкото да няма но при наличието на правилен избор, компромисът е излишен. Много е важно освен марката на автомобил за изборна на масло да се знае, модела на автомобила годината на производство, кубатурата на двигателя, конските сили, и на последно място километрите, даже на по новите автомобили километрите са почти без значение за избора на масло. Много хора си мислят че автомобила като е на повече километри трябва да използват по гъсти масла (по-висок вискозитет), особено за по-новите, това е тотално погрешно и остаряло виждане. Дори в повечето случай новите поколения масла са универсални за бензинови и дизелови автомобили, така че най-важно е да знаете за вашия двигател коя е правилната спецификация и вискозитет. Доста хора обаче пренебрегват този факт, и не му отделят нужното внимание. Целта е не просто да сменим маслото защото е дошло това време, а да го направим по начин по който не само да сложим отметка СМЕНЕНО. И друго много важно сменяйте маслата в интервал между 10000 до 15000км в зависимост дали карате градско или в извън градски условия!!!!!! А тези които ги сменяте дори по често ПОЗДРАВЛЕНИЕ, Вие наистина цените своя автомобил. На пазара има много марки, за съжаление обаче с много неясен произход. Това е голям проблем, защото по този начин Вие не си гарантирате, че продукта наистина отговаря на качеството и спецификациите на производителя на автомобили. Изисквайте от магазина или сервиза сертификат на маслата, питайте от къде ги купуват от официален вносител или някое трето лице-прекупвач. Официалният вносител е гарант за качество на продукта. Проверете на тубите пише ли къде са произведени, или неясното за произхода EU. Поинтересувайте се къде официално се произвежда марката, и дали това отговаря с написаното. За да се доведе продукта до така желаната ниска цена „Радостта от ниската цена, трае по-кратко от разочарованието от лошото качество“, производителите измислят различни варианти, единият от тях е изнесеното производство. То само по себе си крие доста рискове за качеството, защото доста често това са страни известни с никото качество на производство, и неквалифициран персонал. Другото е спестяване от суровините (добавки) които всъщност определят качеството на продукта. Точно поради тази причина фокусът да не е върху цената. Наример продуктите предлаганите от Интер Ойлс ЕООД, официалният вносител за България на немските смазочни продукти AVENO, освен че са произведени само и единствено в Германия град Любмин, те имат сертификат за качество от почти всички производители на автомобили и камиони, а именно BMW, Mercedes Benz, VAG Group, Opel, Ford, Renault, Jaguar, МАN, Volvo, DAF, Scania, и много други, което Ви гарантира високо качество и спокойствие при тяхната употреба.